wizyta u fizjoterapeuty

Jak przygotować się do pierwszej wizyty u fizjoterapeuty?

„Uff… wizyta umówiona, pierwsze koty za płoty, tylko teraz pytanie… Czy powinienem się do niej jakoś przygotować?”

Co powinieneś wiedzieć o pierwszej wizycie u fizjoterapeuty?

Pierwsza wizyta jest bardzo ważna, zarówno dla pacjenta jak i fizjoterapeuty. Na niej nawiązujemy często pierwszy kontakt i poznajemy się. Przyjazna atmosfera i świadomość, czego można się spodziewać, może wpływać na poziom napięcia i efekty terapii. Dlatego chciałbym przybliżyć Ci jak będzie wyglądać pierwsze spotkanie.

Ważne aspekty wizyty w gabinecie fizjoterapeutycznym:

• Jeśli posiadasz dokumentację medyczną (wyniki badań krwi, wypisy ze szpitala/od lekarza, badania obrazowe: RTG, USG, tomografię komputerową, rezonans magnetyczny etc.) - weź ją ze sobą na wizytę. Pomoże nam ona w procesie diagnostycznym i nakreśleniu planu działania,
  • Nie potrzebujesz skierowania - świadczę tylko odpłatne usługi,
  • Ubierz się wygodnie - tak byś czuł się komfortowo, sportowy strój i wygodna bielizna, umożliwią sprawne przeprowadzenie badania (dodatkowo jeśli masz możliwość, zabierz ze sobą obuwie zmienne),
  • Nie spóźnij się - przyjdź kilka minut przed planowaną godziną wizyty.

Jak przebiega wizyta u fizjo?

Pierwsza wizyta składa się z dwóch elementów - wywiadu oraz badania. Są one niezbędne, do odszukania przyczyn problemu, nakreślenia planu działania i podjęcia dalszego postępowania. Jeśli pozwoli na to czas, rozpoczniemy również terapię. Na koniec wizyty otrzymasz pierwsze instrukcje, odnośnie samodzielnych ćwiczeń w domu.

Wywiad to moim zdaniem najważniejsza część terapii. Dzięki niemu możemy ustalić, w jakim celu się spotykamy oraz poznać Twoje oczekiwania. Podczas rozmowy będę pytał m.in. o:

• objawy,
  • czas występowania objawów,
  • stopień nasilenia dolegliwości,
  • dotychczasowe leczenie,
  • historię choroby,
  • urazy z przeszłości,
  • rodzaj wykonywanej pracy,
  • poziom stresu na co dzień,
  • nawyki żywieniowe;
  • sposób spędzania wolnego czasu.

W dalszej części przejdziemy do badania przedmiotowego. Na bieżąco, wszystko będzie tłumaczone co i w jakim celu robimy. Rozpocznę od wzrokowej oceny postawy ciała. Ocenimy ruchomość stawów i poszukamy miejsc o podwyższonym napięciu. Następnie wykonam specjalistyczne testy w różnych pozycjach ciała, które umożliwią nam ustalenie przyczyn dolegliwości i wprowadzenie najskuteczniejszej formy terapii, dostosowanej do Twoich potrzeb.

Na koniec wizyty, podsumujemy, co zrobiliśmy. Odpowiem na pytania. Otrzymasz zalecenia do domu i w razie potrzeby ustalimy dalszy plan działania (ilość i częstotliwość wizyt).